Krajina v podaní Juraja Gavuru

Na prvom tohtoročnom krúžku sme mali zaujímavú návštevu. Naše pozvanie prijal fotograf Juraj Gavura, ktorý sa svojej profesii venuje už viac ako 26 rokov. Jeho veľkou vášňou je krajinárska fotografia a inšpiráciu čerpá hlavne v okolí Turca.

Výbava krajinárskeho fotografa

Touto témou Juraj otvára stretnutie. Najprv hovorí o bežných veciach, akými sú fotoaparát a objektívy. Názorne ukazuje, ako sa testuje statív, ktorý je tiež veľmi dôležitou súčasťou krajinárskeho fotografa. Mimochodom, viete, kedy sa používa statív? Áno, určite viete – pri použití dlhých časov. Používa sa však aj na kontrolu kompozície. Juraj vyberá dlhý žltý špagát a vysvetľuje, ako sa z neho dá spraviť núdzový statív.

Núdzový „statív“

Prechádzame na ďalší bod – a tým je fotobatoh. Juraj nám ukázal, aký sám používa a vysvetlil dôležité kritéria, podľa ktorých si ho vyberal. Názorne ukazuje, ako sa do batoha šikovne vojde celá jeho výbava. A niektorí sú veru prekvapení, že inou konfiguráciou priečinkov v batohu toho odnesiete až tak veľa.

Fotobatoh

U Juraja je veľmi obľúbená fotovesta. Má nekonečne veľa vreciek, do ktorých viete schovať všetko, čo potrebujete mať poruke. Jemný štetec sa v jeho fotoveste nachádza tiež. Aj pri ňom vysvetľuje na čo ho používa. Hneď potom vyberá meter a prikladá si ho k oku. Už nám dochádza, že to nie je obyčajný meter. Touto jednoduchou pomôckou si môžete pozrieť krajinu akoby cez hľadáčik a zvoliť si vhodnú kompozíciu. Potom už len stačí dať pásik s číslami k oku a pozrieť sa, aké číslo máte pri oku. Týmto ste si jednoducho a bez vyberania foťáku z batohu, pozreli kompozíciu a zistili, akú ohniskovú vzdialenosť treba zvoliť. Výborná pomôcka, ak chodíte na hory a potrebujete mať foťák v batohu.

Pomôcka pri fotografovaní

Z jednej zo záhadných vecí, ktoré mal Juraj so sebou, sa po rozložení vykľula skladacia stolička. Pri dlhých čakaniach na správne svetlo, oblaky či hmlu je to neoceniteľný pomocník.

Stolička je dobrý pomocník

Otázkou, ktorú často dostáva a často sa všade rieši, je technika a jej výber. Dostali sme na ukážku fotografie s rôznymi zväčšeninami, pri ktorých vysvetlil jeden so spôsobov, podľa ktorého sa rozhodnúť, či techniku treba vymeniť, alebo ešte postačuje. Nezabudlo sa ani na fotografické filtre a ich použitie.

Kompozícia fotografie

Druhý veľký blok Juraj venuje kompozícii vo fotografii. Ukazuje nám jeho tvorbu. Ale nie štýlom „toto som nafotil“. Pri každej fotografii vysvetľuje dôvod, prečo si zvolil danú kompozíciu. Taktiež ukazuje nedostatky jeho fotografií a hovorí, ako by sa to dalo spraviť lepšie. Vysvetľuje, ako dosiahnuť trojrozmernosť fotografie. Postupne prechádzame niekoľko desiatok fotiek z jeho tvorby, až sa dostávame k Jurajovým začiatkom, keď ešte fotil na film.

Správny čas a lokalita

Vraví sa, že najideálnejší čas na fotenie krajiny je počas zlatej hodinky. Juraj ukazuje fotografie, ktoré boli vytvorené aj v neskorších hodinách. Hneď po nich vysvetľuje, ako sa dá fotiť aj počas obeda a svoje tvrdenie podloží úžasnými fotkami. Postupne prechádza na výber lokality.

Juraj má vytipované pekné výhľady, ktoré sa najčastejšie nachádzajú mimo turistických chodníkov. Niekedy vraj stačí prejsť len pár metrov vyššie či nižšie a objaví sa úplne iný výhľad. Tým, že chodí často fotiť na rovnaké miesta, vie, kedy tam vychádza alebo zapadá slnko. Vie, aké sú na danom mieste tiene a vie, akú atmosféru má v konkrétnom čase daná lokalita. Toto mu umožňuje prísť na vybrané miesto práve vtedy, keď má veľkú šancu vytvoriť nádherné fotky.

Všetko svoje rozprávanie podkladá fotkami, pri ktorých vysvetľuje, prečo sa rozhodol ich odfotiť práve tak a v tom čase. Napríklad túto:

Diskusia

Po skončení prednášky prichádza priestor na otázky. Niekto sa zapája viac, niekto menej. Na rad prichádzajú jednoduché témy, napr. koľko nachodí kilometrov pri jednom fotení; pokračujú praktické – komu ukázať svoju tvorbu, aby som dostal hodnotnú spätnú väzbu, ktorá ma posunie dopredu; až po technické – ISO  a ako to s ním vo fotografii je.

Pri tejto otázke dostávame úlohu tipnúť si, akú hodnotu ISO použil pri obraze, ktorý priniesol ukázať.

Komentáre k fotografiám

Kto chcel, mohol si doniesť alebo poslať svoje krajinárske fotografie. Premietame postupne 15 fotografií. Ku každej Juraj povie, čo sa mu na nej páči a čo by spravil inak. Zameriava sa hlavne na kompozíciu a rušivé prvky. Najlepšie u neho obstála táto fotografia:

Nasleduje ešte pár otázok. Po nich Jurajovi poďakujeme za návštevu a stretnutie ukončujeme. Kto chce, môže sa s ním ešte chvíľku porozprávať osobne. Dostávame prvé spätné väzby na prednášku. Ľuďom sa páčilo, veď napokon o tom svedčia aj nasledujúce referencie.

Prednáška o krajinárskej fotografii mi dala určite veľa, získal som pohľad na vec od človeka, ktorý sa jej venuje 26 rokov a vie o čom hovorí. Od výbavy, ktorú bráva so sebou, kde by mi polovica spomenutých vecí vôbec nenapadla, cez samotnú kompozíciu fotografie a jej rôzne spôsoby, až po konštruktívne hodnotenie fotografii zúčastnených na prednáške. Samotná ukážka Jurajových fotografií ma ozaj dostala, skutočne som pri niektorých žasol a uvedomil si, ako ďaleko som. Veľa zo spomenutých rád určite využijem pri komponovaní fotografií.
Kamil Bodnár

Výborná prednáška. Veľa sme sa dozvedeli. Či už o technike fotografovania, výbave a mnoho ďalších užitočných informácii. A fotografie autora sú perfektné. (Referencia z  Facebooku)
Branislav Hríbik

Fotky zo stretnutia:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.